Dušan Gačić: Strip trilogija
03. Travanj 2023.
U srijedu, 5. travnja, izložbu svojih radova predstaviti će Dušan Gačić. Osim izložbe, održati će se i promocija knjige "Trilogija: od bezvremena do nevremena".
Dušan Gačić rođen je 1958. u Zagrebu. Nakon gimnazije diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1981.godine. Član HDLU-a. Bavi se stripom, animiranim filmom, ilustracijom, fotografijom, kombiniranim likovnim tehnikama, teorijom stripa i pedagoškim radom. Uz ilustracije knjiga i časopisa koje je objavljivao kod svih poznatijih izdavača u Hrvatskoj (u izdanjima Vjesnika, Školske knjige, Znanja, Mozaik Knjige, Abc naklade, AGM-a…), te povremenog galerijskog izlaganja likovnih radova kombiniranih tehnika na grupnim izložbama (na Salonu Mladih u Zagrebu, 1986.; Biennalu mladih u Rijeci 1987.; Likovnim jesenima u Somboru 1988; 31. Zagrebačkom salonu 1997; Modernoj galeriji u Rijeci 1998.; Varaždinu 1999; 37. Zagrebačkom salonu 2002.), trajna preokupacija, ljubav i područje najvećeg kreativnog interesa i istraživanja, ovom je autoru bio i ostao prije svega strip. Stripove je objavljivao u “Večernjem listu”, “Vidicima”, “Mladosti”, “Patku”, “Studentskom listu”, „Studentu“, “Modroj Lasti”, “Flitu”, “Divljem oku”, “Strip reviji”, a od 1985. godine, izlagao ih je više puta i to na Salonu stripa u Vinkovcima, u Zagrebu, Beogradu, Varaždinu, Rijeci te Groningenu, Hamburgu, Solunu …
Nekoliko puta nagrađivan za strip ( “Dnevnik”, “Grad u Mraku”, “Strossmayer”). Pokretač i izdavač strip fanzina, e-zina, časopisa “Flit”; osnivač je Multimedijalne strip grupe “Divlje oko”; jedan je od osnivača i strip udruge “Forum”.Poznatiji stripovi ovog autora su „Poezija u stripu“, “Dnevnik”, “Kuća paukova”, “Grad u mraku”, “Wall strip”, „Okus pepela“, “Na klupi”, “Bitka kod Siska”, “Strossmayer”, “Oluja u svemiru”, “Devet kapetana Morske lastavice”, “Znameniti hrvati“, “Ljubavni koraci”, “Cristobal Colon”, “Banket u Blitvi”…
Osim više manje klasičnog, uobičajenog pristupa stripu, autor u svom radu koristi različite grafičke, slikarske, kombinirane tehnike, a kroz novije radove upustio se u šire istraživanje izražajnih sredstava stripa, što je rezultiralo radovima koji ulaze i u treću dimenziju tj.: “strip skulpturom”, “strip reljefima”, „stripom sjena“, “živim stripom”, „3D stripom“…
Zanimanje za mogućnosti, ali i ulogu i značaj ovog medija u kulturi i društvu, Gačić prati i brojnim teorijskim tekstovima, manifestima, polemikama, esejima, intervjuima s drugim autorima, koje objavljuje u “Flitu”, “Kvadratu”, “Patku”, “Časopisu za metodiku hrvatskog jezika”, “Homo Volansu”, “Quorumu”, “Divljem oku” i drugima…
Interes za svaku vrstu vizualne naracije odveo je autora logično i do animiranog filma, pa je tako Gačić autor (kao scenarist, režiser, glavni crtač, animator…) i nekoliko animiranih filmova (“Cvrčak”, “Prozor na grad”, “Složeni predosjećaj”, “Cristobal Colon”); koautor eksperimentalnih filmova (“Ogledala grada”, “Ritam tijela”); suradnik na animiranim filmovima (“Greetings from Croatia”, “Davne kiše”, “Oko”). Navedena iskustva i saznanja sakupljena višegodišnjim djelovanjem nastavlja, kroz različita predavanja, kontinuirano prenositi svim uzrastima unutar obrazovnog sustava, ali i šire…
Istovremeno, i dalje nastavlja razvijati svoj neovisni autorski rad istražujući i varirajući forme i žanrove unutar jednog od najznačajnijeg oblika vizualne naracije stripa.
Dušan Gačić – slikar u potrazi za novom stvarnošću (strip)
Slikar Dušan Gačić, na kulturnoj sceni Zagreba pojavljuje se ranih osamdesetih godina avangardnim stripovskim uradcima odmaknutim od prijašnjih šablona. Od početka samosvojni pristup i izraz u mediju stripa izdvaja ga iz trendova komercijalnih izdanja, ali i iz projekata poput novog kvadrata koji tada vladaju autorskom stripovskom scenom. Za razliku od narativnih i unaprijed određenih shema, Gačić kao potpuni akter kulture novog vala i medijskog, time i vizualnog oslobođenja, u svojim stripovima poetskom imaginacijom ističe slikarsku, filmsku i književnu tradiciju nove stvarnosti (Neue Sachlichkeit) raspolućenu između ekspresionizma i magijskog realizma koja se dvadesetih godina XX. vijeka pojavila kada i pokreti poput nadrealizma i dadaizma. Taj je umjetnički izraz kasnije snažno utjecao na socijalistički realizam čiji je jedan od važnih autora u nas bio i čuveni strip majstor Andrija Maurović, Gačićeva intimna i stvarna inspiracija. No, za razliku od Maurovića i njegovih stripovskih priča, Gačić kao slikar duboke intime u svojim stripovima ne predstavlja ništa drugo do svoj vlastiti svijet, točnije njegov doživljaj. To je ujedno i bitan i nepokolebljiv umjetnički doprinos našoj likovnoj umjetnosti, stripu i kulturi koji se može vidjeti u prikazanim radovima, ali i u monografskom izdanju strip knjige "Trilogija: od bezvremena do nevremena".
Monografija donosi najvažnije cikluse stvaranja Dušana Gačića: Dnevnik, Grad u mraku i Kuća paukova, sve iz osamdesetih godina. Autentični i iskreni u težnji odbacivanja bilo kakva romantičarska idealizma i s neskrivenim nabojem verizma često izražena dijalektikom crnog i bijelog, izdvojenog i ne do kraja završena crteža, slikar ne skriva razočaranje neuspjehom socijalnih promjena, revolucije, vladavine birokracije i policije (partije). U to doba Gačićev je strip prepoznat i objavljivan u kultnom časopisu mlade beogradske avangarde "Vidici", ali bez šireg utjecaja na tadašnje društvo. U tom pogledu i ova izložba i monografija nastojanju su da se na neki način ispravi i nepravda prema autoru koji je cijelo vrijeme guran u zapećak hrvatske kulture često neprepoznat i zanemarivan od bitnih institucija. Ujedno, sada je prilika da se uistinu vidi da je značenje osamdesetih i cijele te generacije koja je promijenila dotadašnju sliku svijeta kompleksno i dakako, neizvedivo bez recepcije percepcije autora poput Dušana Gačića.
Plakat izložbe
Deplijan izložbe